در بسیاری از عیوب، فرکانس ارتعاشات ایجاد شده با دور ماشین ارتباط دارد و در واقع مضارب صحیحی از دور ماشین در منحنی FFT دیده می شود. این مضارب را به شکل 1*rpm، 2*rpm و 3*rpm نشان میدهند.
جداول زیادی وجود دارند که مشخصات فرکانسی عیوب رایج را بیان مینمایند.
شکل موج ارتعاشات، در واقع سیگنال ارتعاشات بدون تقریباً هیچگونه پردازشی است.
بنابراین، در تحلیل دینامیکی ماشین از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع، برخی عیوب نظیر شکستگی چرخدنده ها، ارتعاشات ضربانی، پدیده مدولاسیون از طریق تحلیل شکل موج ارتعاش، آسانتر تشخیص داده میشوند.
از طریق مقایسه مقادیر زاویه فاز ارتعاش در نقاط و جهات مختلف اندازهگیری بر روی تجهیز، میتوان اطلاعاتی از چگونگی حرکت اجزای مختلف تجهیز نسبت به یکدیگر به دست آورد. در برخی موارد، مشخصات فرکانسی ارتعاش ناشی از عیوب مختلف، مشابه یکدیگر می باشند و لذا تمایز بین این عیوب تنها از طریق منحنی فرکانسی امکانپذیر نخواهد بود. در اینگونه موارد باید از سایر مشخصات سیگنال ارتعاشی مانند زاویه فاز برای تفکیک عیوب از هم استفاده کرد؛ زیرا برخلاف تشابه منحنیهای فرکانسی، الگوی زاویه فاز در مورد اشکالات مختلف، متمایز می باشد.